irFaN DeRiN GüNDeM
ALLAHUMMA SALLi ve SELLiM ĞALA SEYYiDiNA

MUHAMMED iL MUSTAFA

VEL HASEN-ÜL MUCTEBA

VEL HUSEYN SEHiT Bi KERBELA

VE ALA ALi MURTAZA


EMiR-ÜL MüMiNiN ALi BiN EBU TALiP



iMAM MEHD, (A.S)’IN YASANTISIYLA iLGiLi


HADiS VE RiVAYETLER



imam (a.s)’ýn sahsî Özellikleri


1- Hz. Ali (a.s)’ýn imam Mehdi (a.s)’ýn Özellikleri Hakkındaki Sözleri


Hz. Ali (a.s), Hz. Mehdi (a.s)’ýn sıfatlarıyla ilgili şöyle buyurmuştur:


“O’nun sıgınak vermesi, hepinizin sıgınak vermesinden daha geniştir; ilmi hepinizin ilminden daha çoktur; sýla-i rahmi (akrabalarla iliþkisi) ise hepinizinkinden daha fazladýr... Onu görmeyi ne kadar da gönlüm istiyor.”[1]


2- Halk Arasında Bulunmasına Rağmen Tanınmaması


Ýmam Sadýk (a.s) buyurmuþtur ki:


“Bu ümmet nasýl, Allah Teala’nýn Yusuf hakkýnda davrandýðý gibi kendi hücceti (Hz. Mehdi -a.s-) hakkýnda da davranmasýný ve bu konuda O’na (zuhur etme) izni verinceye dek (tanýnmayacak bir þekilde) onlarýn pazarlarýnda dolaþmasýný ve sergileri üzerine ayak basmasýný inkar edebilir!”[2]


3- Hac Merasimine Katýlmasý


Ýmam Sadýk (a.s) buyurmuþtur ki:


“Halk kendi Ýmamýný arar durur (onu bulmaya ve O’nu görmeye çalýþýrlar). Oysa O (Hz. Mehdi -a.s-), hac mevsiminde hac merasimine katýlýr ve onlarý görür, ama onlar O’nu göremiyorlar.”[3]


4- Hz. Ýsa’nýn O’nun Arkasýnda Namaz Kýlmasý


Hz. Ali (a.s) buyurmuþtur ki: “Mehdi (a.s) Beyt’ul- Mukaddes’e girecek ve Ýmam olarak halkla namaz kýlacak... Ýsa (a.s) da O’nun arkasýnda namaz kýlacak ve O’na biat edecektir.”[4]


5- Hz. Ali’nin Siresi Üzere Hareket Etmesi


Ýmam Sadýk (a.s) buyurmuþtur ki:


“Kâim’imiz kýyam ettiðinde, Hz. Ali (a.s)’ýn elbisesini giyecek ve O’nun siresi esasý üzere hareket edecektir.”[5]


6- Züht ve Cihadý


Ýmam Sadýk (a.s) buyurmuþtur ki:


“Neden Kâim (Hz. Mehdi -a.s-)’in kýyamý hakkýnda bu kadar acele ediyorsunuz? Allah’a and olsun ki, O’nun elbisesi kalýn (sert) ve yemeði ise katýksýzdýr. O’nun kýyamý, kýlýç ve kýlýcýn altýnda ölümden baþka bir þey deðildir!”[6]


7- Kullarýn Baþýna Elini Koymasý


Hz. Ali (a.s) buyurmuþtur ki:


“... (Hz. Mehdi) elini kullarýn baþýna koyacaktýr. Böylece her müminin kalbi, demir parçalarýndan daha saðlam olacak ve Allah-u Teala O’na kýrk kiþinin gücünü verecektir.”[7]


8- Hükümetinin Karargahý


Ýmam Sadýk (a.s)’ýn ashabýndan biri Ýmam’a: “Hz. Mehdi’nin evi ve karargahý neresidir?” diye sorduðunda, Ýmam (a.s) þöyle buyurdular:


“Hükümdarlýk yurdu, Kufe’dir; yargý ve hüküm verme meclisi, Kufe’nin mescid-i camisidir; beyt’ul-mal’ý ve ganimetlerin taksim edildiði yer, Sehle camisidir; istirahat ve tenha kaldýðý yer ise, Necef’in beyaz (kupkuru-serap) arazileridir.”[8]


9- Gaybî Ýlmi


Ýmam Sadýk (a.s) buyurmuþtur ki:


“Hz. Mehdi (a.s), her kavmin iþlerinin içyüzünden (sakladýklarý þeyden) haber verir ve dostunu düþmanýndan ferasetle tanýr.”[9]


10- Kýyamý ve Savaþý


Ýmam Rýza (a.s) buyurmuþtur ki:


“Kâim’imiz (Hz. Mehdi -a.s-) kýyam ederse, kan ve terden (savaþmaktan) baþka bir þey olmayacaktýr. Ýnsanlar sürekli (savaþ için) eyerler üzerinde olacaklar. Kâim’in elbisesi kalýn (sert), yemeði ise katýksýzlýktan (kuru ekmekten) baþka bir þey deðildir.”[10]


Ýkinci Bölüm: Ýmam Mehdî (a.s)’ýn Hükümetî Siresî


11- Peygamberin Sünnetlerinin Mazharý


Ýmam Hüseyin (a.s) buyurmuþtur ki:


“Bizden olan Kâim’de (Hz. Mehdi’de) peygamberlerden bir sünnet vardýr... Nuh (a.s)’dan, ömrünün uzun olmasýdýr; Ýbrahim (a.s)’dan, doðumunun gizli olup halktan uzak durmasýdýr; Musa (a.s)’dan, korku ve gaybete çekilmesidir; Ýsa (a.s)’dan, halkýn


O’nun hakkýnda ihtilafa düþmesidir; Eyyub (a.s)’dan, sýkýntýdan sonra geniþliðe kavuþmasýdýr; Muhammed (s.a.a)’den ise kýlýçla kýyam etmesidir.”[11]


12- Etrafa Vekiller Göndermesi


Ýmam Bakýr (a.s) buyurmuþtur ki:


“...Daha sonra (Hz. Mehdi -a.s-) Kufe’ye dönecek, üç yüz on küsur kiþiyi, dünyanýn her tarafýna gönderecek ve onlarýn omuzlarý arasý ve göðüslerine elini çekecek ve artýk onlar hiçbir yargý ve hükümde aciz kalmayacaklardýr.”[12]


13- Valilere Karþý Þiddetli Davranmasý


Resulullah (s.a.a) buyurmuþtur ki:


“Mehdi’nin alametlerinden biri de; valilere karþý þiddetli davranmasý (anlarý sýkýca denetim ve gözetimi altýnda bulundurmasý), mal baðýþlamada cömert olmasý yoksullara karþý da þefkatli ve merhametli davranmasýdýr.”[13]


14- Kötü Yargýç ve Amirleri Ýþten Azletmesi


Hz. Ali (a.s) buyurmuþtur ki:


“O (Hz. Mehdi -a.s-) kötü yargýçlarý... ve zalim amirleri iþten azledecek; yeryüzünü, hakkýn üzerini örten her zalimden temizleyecek; kendisi de adaletli davranacaktýr.”[14]


15- Omzuna Kýlýç Almasý


Ýmam Hüseyin (a.s) buyurmuþtur ki:


“Sahib’ul- Emr (Hz. Mehdi -a.s-), sekiz ay boyunca kýlýcýný (savaþmak için) omzuna alacaktýr.”[15]


16- Sapýklarý Üç Gün Boyunca Hakka Davet Etmesi


Ýmam Sadýk (a.s) buyurmuþtur ki:


“Hz. Mehdi (a.s), sapýk bir gruba yönelerek onlara öðüt verecek ve üç gün boyunca onlarý hakka davet edecektir. Onlar azgýnlýk ve küfürlerini arttýrdýklarýnda artýk onlarýn öldürülmesini emredecek ve böylece hepsi kýlýçtan geçirilecektir.”[16]


17- Düþmanlara Karþý Þiddet ve Katýlýðý


Ýmam Bakýr (a.s) buyurmuþtur ki:


“Resulullah (s.a.a) ümmetine karþý yumuþak ve þefkatle davranýrdý. Oysa Kâim (Hz. Mehdi -a.s-) öldürmek üzere olan bir tavýr takýnacaktýr. Kendisiyle birlikte bulunan kitapta, (muhalifleri) öldürmek ve kimseyi tövbeye çaðýrmamakla emr olunmuþtur. O’na kaþý düþmanlýk eden kimsenin vay haline!”[17]


18- Ýntikam Almasý


Ýmam Bakýr (a.s) þu ayet hakkýnda: “Kim zulme uðradýktan sonra nusret bulursa (intikam alýrsa)...”[18] buyurmuþtur ki:


“Bu ayetteki intikam alacaktan maksat, Kâim (Hz. Mehdi -a.s-)’dir. O kýyam ettiði zaman, Beniümeyye’den, yalancý, dolandýrýcý ve hilekarlardan intikam alacaktýr.”[19]


19- Ýmam Hüseyin (a.s)’ýn Ýntikamýný Almasý


Mi’raç hadisinde Allah-u Teala, Ýmam Hüseyin’in þahadet olayýný Hz. Peygamber (s.a.a)’e açýkladýktan sonra þöyle buyurmaktadýr:


“Daha sonra O’nun (Ýmam Hüseyin’in) sulbünden birisini çýkaracaðým ve O’nunla Hüseyin’nin intikamýný (düþmanlarýndan) alacaðým... O, yeryüzünü adalet ve kýstla dolduracak; korku ve dehþet O’nunla hareket edecek; O, o kadar öldürecek ki, O’nun hakkýnda þüpheye düþülecektir.”[20]


20- Reform Teþebbüsleri


Ýmam Bakýr (a.s) buyurmuþtur ki:


“Kâim (Hz. Mehdi -a.s-) kýyam ettiðinde, yollarý geniþletecek... yol üzerinde olan her camiyi yýkacak; yola bakan her pencereyi ve yola yönelik olan her balkonu, su dökülen her çukur ve oluðu kapatacaktýr.”[21]


21- Halkýn Temizlenmesi Ýçin Mallarýný Kabul Etmesi


Ýmam Mehdi (a.s) buyurmuþtur ki:


“...Mallarýnýza gelince; onlarý ancak temizlenmeniz için kabul ediyoruz. Öyleyse isteyen versin, istemeyen vermesin... Bize verdiðinizden, ancak pâk ve tertemiz (helal) olan kabul olur.”[22]


Üçüncü Bölüm: Ýtikadî Reformlar


22- Ýslam’ý Yeni Bir Þekilde Getirmesi


Ýmam Bakýr (a.s) buyurmuþtur ki:


“Resulullah (s.a.a) cahiliye iþlerini (adet ve geleneklerini) yok ettiði gibi, Mehdi (a.s) da kendisinden önceki (hurafe ve saçma-sapan) þeyleri yok edecektir ve Ýslam’ý yeni bir þekilde baþlatacaktýr.”[23]


23- Düþünceleri Hidayet ve Kur’ân’a Yönlendirmesi


Hz. Ali (a.s) buyurmuþtur ki:


“Halk, hidayeti (hak ve doðru olaný) isteklerine yönlendirdiklerinde, Hz. Mehdi (a.s) da istekleri hidayete yönlendirecektir. Halk, Kur’ân’ý, kendi görüþ ve fikirlerine göre yorumladýklarýnda, Hz. Mehdi (a.s) da, görüþ ve fikirleri Kur’an’a tabi kýlacaktýr.”[24]


24- Ýlmi Yaymasý


Ýmam Sadýk (a.s) buyurmuþtur ki:


“Ýlim yirmi yedi kýsýmdýr. Peygamberlerin getirdikleri ilmin tümü ise iki kýsýmdýr. Halk bugüne kadar o iki kýsýmdan fazlasýný tanýmamýþlardýr. Kâim (Hz. Mehdi -a.s-) kýyam ettiðinde, diðer yirmi beþ kýsmýný da çýkaracak ve onlarý halkýn arasýnda yayacaktýr.”[25] 25- Halký Din ve Þeriat Üzerine Doðrultmasý Resulullah (s.a.a) buyurmuþtur ki: “Kâim (Hz. Mehdî), benim evlatlarýmdandýr... O’nun sünneti benim sünnetimdir; halký, benim din ve þeriatým üzere doðrultacak ve onlarý Allah’ýn kitabýna davet edecektir.”[26] 26- Kitap ve Sünneti Diriltmesi Hz. Ali (a.s) buyurmuþtur ki: “Mehdi (a.s), adalet siresini (onun nasýl uygulandýðýný) size gösterecektir; Kitap ve sünnetin ölen (uygulanmayan) hükümlerini diriltecektir.”[27]


27- Kur’an’ý Nazil Olduðu Þekilde Halka Öðretmesi


Ýmam Bakýr (a.s) buyurmuþtur ki:


“Muhammed Ehl-i Beyti’nden olan Kâim (Hz. Mehdi -a.s-) kýyam ettiðinde Kur’an’ý, Allah-u Teala’nýn nazil ettiði þekilde halka öðretmeleri için bazý kimselere çadýrlar kuracaktýr.”[28]


Dördüncü Bölüm: Ýktisadî Reformlar


28- Fakirliði Gidermesi


Ýmam Bakýr (a.s) buyurmuþtur ki:


“Kâim (a.s) zuhur ettiðinde, halkýn arasýnda eþitlik icat edecektir. Öyle ki artýk zekat (sadaka) almaya muhtaç bir kimse görülmeyecektir.”[29]


29- Bozuklarýn Onarýlmasý Ýmam Bakýr (a.s) buyurmuþtur ki:


“Bizden olan Kâim (Hz. Mehdi) kýyam ettiðinde, korkuyla yardým olunacak ve zaferle teyit edilecek.... O’nun saltanatý (hükümet ve egemenliði) doðu ve batýyý kapsayacak... yeryüzünde onarýlmamýþ olan bozuk hiçbir þey kalmayacaktýr.”[30]


30- Borçlularýn Borcunu Ödemesi ve Mazlumun Hakkýný Zalimden Almasý


Hz. Ali (a.s), Hz. Mehdi (a.s)’ýn tavsifinde þöyle buyurmuþlardýr:


“Mehdi (a.s), her Müslüman kulu (köleyi), alýp serbest býrakacaktýr; her borçlunun borcunu ödeyecektir; her mazlumun hakkýný zalimden alacaktýr; her ölenin borcunu ödeyecek ve ailesini yardým sigortasýna baðlayacaktýr.”[31]


31- Hazineleri Çýkararak Servetleri Bölmesi


Resulullah (s.a.a) Mehdi (a.s) hakkýnda þöyle buyurmuþtur:


“Mehdi, hazineleri çýkaracak ve servetleri (halkýn arasýnda) taksim edecektir.”[32]


32- Yerleri Þialarýn Yetkisinde Býrakmasý


Ýmam Sadýk (a.s) buyurmuþtur ki:


“Kâim’imiz (Hz. Mehdi -a.s-) kýyam edinceye dek, þiilerimizin elinde bulunan bütün yerler onlar için helaldir; onlarýn ellerinde bulunan yerlerin vergisinden bir miktarýný alacak ve yeri onlarýn yetkisinde býrakacaktýr. Baþkalarýnýn elinde olan yerlere gelince; bu yerlerin geliri onlara haramdýr. Kâimimiz kýyam ettiðinde, (onlarýn ellerinde bulunan) yerleri onlardan alacak ve onlarý aþaðýlandýklarý bir halde oradan çýkaracaktýr.”[33]


33- Baðýþý


Resulullah (s.a.a) buyurmuþtur ki:


“Mehdî, benim ümmetimdedir... Bir adam O’nun huzuruna gelerek: “Ya Mehdi, bana baðýþta bulun, bana bir þey ver” diyecek; Mehdi de onun taþýyabileceði kadar onun eteðine (mal ve servet) dökecektir.”[34]


34- Adalet ve Ýhsanla Davranmayý Emretmesi


Ýmam Sadýk (a.s) buyurmuþtur ki:


“Mehdi (a.s), ashabýný bütün þehirlere gönderecek, onlara adalet ve ihsanla davranmayý emredecek, onlarý çeþitli iklimlerde (bölgelerde) hakimler yapacak ve onlara þehirleri onarmayý emredecektir.”[35]


35- Baðýþta Bulunmasý, Halka Ýlim ve Hikmet Verilmesi


Ýmam Bakýr (a.s), Hz. Mehdi (a.s)’ýn tavsifinde þöyle buyurmuþtur:


“Mehdi (a.s), yýlda iki defa size baðýþta bulunacak ve ayda iki defa size rýzk (yiyecek) verecektir. Onun zamanýnda size hikmet verilecek; öyle ki, kadýn kendi evinde Allah’ýn kitabý ve Resulullah’ýn sünneti üzerine hüküm verecektir.”[36]


36- Servet Toplamayý Haram Kýlmasý


Ýmam Sadýk (a.s) buyurmuþtur ki:


“Kâim’imiz kýyam ettiðinde, her servet ve hazineyi sahibine haram kýlacaktýr. Bundan dolayý onu Hazrete getirecekler, O da o mallardan yardým alacak (halkýn maslahatý için o mallarý uygun gördüðü yerlerde harcayacak)týr.”[37]


Beþinci Bölüm: Adaleti Uygulamasý


37- Yeryüzünü Adaletle Doldurmasý


Resulullah (s.a.a) buyurmuþtur ki:


“Ali bin Ebî Talib, ümmetimin Ýmamýdýr... beklenilen Kâim (Hz. Mehdi) de O’nun evlatlarýndandýr; Allah-u Teala yeryüzünü, O’nun vasýtasýyla cevr ve zulümle dolduðu gibi adalet ve kýstla dolduracaktýr.”[38]


38- Ýyi ve Kötüler Hakkýnda Adaletle Davranmasý


Ýmam Bakýr (a.s) buyurmuþtur ki:


“Kâim’imiz kýyam ettiðinde, (Beyt’ul-malý) eþit olarak bölecek ve Allah’ýn yaratýklarý hakkýnda -ister iyi olsunlar ister kötü- adaletle davranacaktýr.”[39]


39- Mazlumlarýn Hakkýný Almasý


Resulullah (s.a.a) buyurmuþtur ki:


“Mehdi (a.s), mazlumlarýn hakkýný (zalimlerden) geri alacaktýr. Öyle ki, eðer insanýn diþinin altýnda bile bir hak olursa, onu hak sahibine geri çevirmek için oradan çýkaracaktýr.”[40]


40- Þahit Ýstemeksizin Yargýlamasý


Ýmam Hasan Askeri (a.s), Hz. Mehdi (a.s)’ýn tavsifinde þöyle buyurmuþtur:


“Hz. Mehdi (a.s) kýyam ettiðinde, Hz. Davud’un hükmettiði gibi -halkýn arasýnda bir þahit istemeksizin- hükmedecektir.”[41]


* * *


Kaynakça:


1- Kur’ân-ý Kerim.


2- El-Ýmam’ul- Mehdî, Kazvinî, Muesseset’ul- Vefa, Kum.


3- Bihar’ul- Envar, Meclisî, Dar’ul- Kutub’il- Ýslamiyye, Tahran, h. k. 1398.


4- Tehzib’ul- Ahkam, Þeyh Tusî, Dar’ul- Kutub’il- Ýslamiyye, H. Þ. 1368.


5- Tefsir’ul- Burhan, Behrani, Dar’ul- Kutub’il- Ýslamiyye.


6- Sünen-i Tirmizî, Tirmizî, Dar’ul- Fikr, Beyrut, h. k. 1408.


7- Sýrat’ul- Mustekim, Beyazî, el-Mektebet’ul- Murtezeviyye, Necef, h. k. 1384.


8- Ýlel’uþ- Þerayi’, Saduk, Mektebet’ud- Daverî, Kum, Bîta.


9- El-Ðaybet, Tusî, Muesseset’ul- Mearif’il- Ýslamiyye.


10- El-Ðaybet, Nu’manî, Muesseset-u A’lemî, Beyrut.


11- Kâfî, Kuleyni, Dar’ul- Kutub’il- Ýslamiyye, Tahran.


12- Kemal’ud- Din, Saduk, Muesseset’un- Neþr’il- Ýslamî, Kum, h. k. 1405.


13- Keþf’ul- Ðumme, Ebu’l- Futuh Ýrbilî, Dar’ul- Ezvâ’, Beyrut, Bîta.


14- Kamil’uz- Ziyarat, Ýbn-i Kuluye, Mektebet’ul- Murtezeviyye, Necef, 1356.


15- Mihac’ud- Diraye, Hoî, Bonyad-i Ferhengi Ýmam’il- Mehdi (a.s), Kum, h. k.


1405.


16- Muntehab’ul- Eser, Safî, Neþr-i Kitab-i Kum, h. k. 1373.


17- Mevsuat-u Ehadis’il- Ýmam’il- Mehdi, Kuranî, Muesseset’ul- Mearif’il- Ýslamiyye, Kum, 1411.


18- Nehc’ul- Belaða, Seyyid Rezî, Tercüme-i Feyz’ul- Ýslam.


19- Nevâib’ud- Duhur, Mircihanî, Kitaphane-i Sadri 1369.


20- Vesail’uþ- Þia, Þeyh Hürr-i Amilî, Dar-u Ýhya’it- Turas, Beyrut, h. k. 1391.


21- Yevm’ul- Halas, Kamil Süleyman, Dar’ul- Kitab’il- Lübnanî, Beyrut, h. k. 1402.


________________________________________


[1] - Bihar, C. 51, S. 115, H. 14.


[2] - Kâfî, C. 1, S. 134, H. 885.


[3] - Vesail’uþ- Þia, C. 8, S. 96, H. 9.


[4] - Ýmam’ul- Mehdi, S. 557.


[5] - Vesail’uþ- Þia, C. 3, S. 348, H. 7.


[6] - Bihar, C. 52, S. 354.


[7] - Kemal’ud- Din, S. 653.


[8] - Nevâib’ud- Duhur, C. 3, S. 125.


[9] - Sýrat’ul- Mustakim, C. 2, S. 254.


[10] - Bihar, C. 52, S. 359.


[11] - Keþf’ul- Ðumme, C. 3, S. 329. [


12] - El-Ýmam’ul- Mehdi, S. 543.


[13] - Mevsuat-u Ehadis’il- Mehdi, C. 1, S. 246, H. 152.


[14] - Bihar, C. 51, S. 120, H. 23.


[15] - Kemal’ud-Din, S. 318, H. 5.


[16] - Nevâib’ud- Duhur, C. 3, S. 142.


[17] - Ðaybet-i Nu’manî, S. 153.


[18] - Þura/ 41.


[19] - Tefsir-i Burhan, C. 1, S. 212.


[20] - Kamil’uz- Ziyarat, S. 332.


[21] - Ðaybet-i Þeyh Tusî, S. 475.


[22] - Ðaybet-i Þeyh Tusî, S. 290.


[23] - Ðaybet-i Nu’manî, S. 152.


[24] - Nehc’ul- Belaða, H. 138.


[25] - Mevsuat-u Ehadis’il- Mehdi (a.s), C. 4, S. 53.


[26] - Bihar, C. 51, S. 73, h.19.


[27] - Bihar, C. 51, S. 73, H. 19.


[28] - Nevaib’ud- Duhur, C. 3, S. 409.


[29] - Bihar, C. 52, S. 390 , H. 212.


[30] - Minhac’ul- Beraa, C. 8, S. 353.


[31] - Ýmam Mehdi (a.s), S. 631.


[32] - Müntehab’ul- Eser, S. 472.


[33] - Kâfi, C. 1, S. 408.


[34] - Sünen-i Tirmizî, C. 4, S. 439, H. 2232.


[35] - Yevm’ul- Halas, S. 395. [


36] - Ðaybet-i Nu’manî, S. 158.


[37] - Tehzib’ul- Ahkam, C. 4, S. 144, H. 402.


[38] - Keþf’ul- Ðumme, C. 3, S. 328.


[39] - Ýlel’uþ- Þerayi, S. 161.


[40] - Mevsuat-u Ehadis’il- Mehdi, C. 1, S. 221.


[41] - Kâfî, C. 1, S. 509, H. 13.


________________________________________


[1] - Ýsbat’ul- Hudat, C. 7, S. 344, H. 117.


[2] - Bihar, C. 11, S. 62.


[3] - Vesail’uþ- Þia, C. 3, S. 357, H. 1.


[4] - Kâfî, C. 6, S. 515, H. 5.


[5] - Vesail’uþ- Þia, C. 12, S. 49, H. 1.


[6] - Vesail’uþ- Þia, C. 2, S. 919, H. 4.


[7] - Keþf’ul- Ðumme, C. 2, S. 103.


[8] - Vesâil’uþ- Þia, C. 8, S. 522, H. 8.


[9] - Vesâil’uþ- Þia, C. 18, S. 132, H. 4.


[10] - Vesail’uþ- Þia, C. 18, S. 144, H. 45.


[11] - Emalî-yi Mufid, S. 59, H. 4.


[12] - Vesâil’uþ- Þia, C. 18, S. 146, H. 52.


[13] - El-Ýhtisas, S. 241.


[14] - Kâfî, C. 5, S. 47, H. 1.


[15] - Ýlel’uþ- Þerayi’, S. 155, H. 3.


[16] - Ýsbat’ul- Hudat, C. 7, S. 447, H. 69.


[17] - Tuhaf’ul- Ukul, S. 921, H. 1; Müstedrek’ul- Vesail, C. 2, S. 424, H. 2357.


[18] - Ýrþad’ul- Kulub, S. 45.


[19] - Vesâil’uþ- Þia, C. 7, S. 377, H. 32.


[20] - Ýstibsar, C. 1, S. 409, H. 6.


[21] - Kâfî, C. 1, S. 343, H. 13.


[22] - Rivayette onuncu amel zikredilmemiþtir.


[23] - Âl- Ýmran/18.


[24] - Felah’us- Sâil, S. 280.


[25] - Men Lâ Yahzuruh’ul- Fakih, C. 3, S. 99, H. 3576.


[26] - Kâfî, C. 5, S. 75, H. 10.


[27] - Kâfî, C. 6, S. 283, H. 2.


[28] - Kâfî, C. 4, S. 50, H. 4.


[29] - Tuhaf’ul- Ukul, S. 481.


[30] - Mevsuat-u Kelimat’il- Ýmam Hüseyin (a.s), S. 765.


[31] - Keþf’ul- Ðumme, C. 2, S. 80.


[32] - Mevsuat-u Kelimat’il- Ýmam Hüseyin (a.s), S. 243.


[33] - Vesâil’uþ- Þia, C. 2, S. 76, H. 1.


[34] - Bihar, C. 23, S. 41, H. 75.


[35] - Vesâil’uþ- Þia, C. 18, S. 91, H. 10.


[36] - Ýsbat’ul- Hudat, C. 7, S. 86, H. 525.


[37] - Vesâil’uþ- Þia, C. 1, S. 343, H. 4.


[38] - A. K. C. 12, S. 155.


[39] - Men Lâ Yahzuruh’ul- Fakih, C. 4, S. 138, H. 6416.


[40] - Vesâil’uþ- Þia, C. 17, S. 126, H. 3.


[41] - A. K. C. 8, S. 399, H. 3.


[42] - Mevsuat-u Kelimat’il- Ýmam Hüseyin (a.s), S. 689.

0 Responses

Yorum Gönder

*********YA MEHDi**********

iRFAN DesigN